Stoły biurowe. Jakie powinny spełniać normy?

Pracownik pracujący przy biurku znajdującym się obok oknaStanowisko pracy powinno zostać zaprojektowane w sposób ergonomiczny, czyli uwzględniający możliwości psychofizyczne pracownika. Celem ergonomicznego stanowiska pracy jest zwiększenie wydajności pracownika przy równoczesnym zmniejszeniu ponoszonych przez niego kosztów biologicznych.

 

Minimalizuje to ryzyko wystąpienia chorób zawodowych i pozytywnie oddziałuje na efektywność wykonywanych czynności. Integralnym elementem biurowego stanowiska pracy jest biurko lub stół. Sprawdźmy, jakie wymagania konstrukcyjne powinny spełniać, zgodnie z zaleceniami BHP?

 

Stoły office czyli warsztat pracy biurowej

Stoły biurowe powinny być skonstruowane w taki sposób, aby umożliwić pracownikowi zachowanie prawidłowej postawy ciała i bezproblemowe podejmowanie czynności zawodowych. Jest to bardzo istotne zwłaszcza ze względu na moduł komputerowy, który jest integralnym elementem współczesnego stanowiska pracy. Blat stołu i jego elementy nośne powinny zostać wykonane z materiałów trwałych, neutralnych chemicznie i odpornych na uszkodzenia mechaniczne. Konstrukcja nośna powinna opierać się na profilach stalowych, zabezpieczonych antykorozyjnie, a czoło blatu i jego ranty muszą być zaokrąglone. Stoły biurowe powinny zostać wyposażone w stopki poziomujące, zapewniające maksymalny poziom stabilizacji.

 

Bardzo istotna jest wysokość biurka pracowniczego, którą należy dostosować do konkretnego pracownika. Najbardziej ergonomiczne są stoły office z regulowaną wysokością blatu. Optymalna odległość blatu od ziemi musi zapewniać naturalne ułożenie rąk, czyli zachowanie kąta prostego pomiędzy ramieniem a przedramieniem. W przypadku stołów o stałej wysokości należy zainwestować w fotel z regulowaną wysokością siedziska. Warto zwrócić uwagę na stoły biurowe o budowie modułowej – takie rozwiązanie pozwala na rozbudowę stanowiska w przyszłości.


Najważniejsze parametry stołów biurowych

Stoły biurowe muszą być łatwe w czyszczeniu i nie wymagać skomplikowanych zabiegów konserwujących. Stanowiska komputerowe składają się z wysuwanej szuflady na klawiaturę oraz dodatkowego blatu pod monitor, który umieszczony jest wyżej w stosunku do standardowej powierzchni biurka. Takie rozwiązanie pozwala pracować przed monitorem, zachowując prawidłową postawę ciała. Ergonomiczne stoły biurowe ze stanowiskiem komputerowym zazwyczaj posiadają wysokość blatu klawiaturowego na poziomie 60-75 cm oraz blatu komputerowego na poziomie 70-90 cm. Różnica pomiędzy nimi nie powinna być większa niż 10 centymetrów. Standardowe stoły biurowe bez regulacji wysokości i modułu na komputer dostępne są najczęściej w wariancie wysokości 70 cm. Pamiętajmy o tym, że optymalny stół musi posiadać odpowiednio dużą przestrzeń na nogi. Monitor powinien być ustawiony pod kątem 20 – 50° w dół i posiadać regulowany kąt pochylenia. Monitor ustawiamy w odległości 40 – 75 cm od oczu. Pomiędzy klawiaturą a przednią krawędzią stołu nie powinno być więcej niż 10 cm. Blaty pod klawiaturę warto dodatkowo wyposażyć we wsporniki na nadgarstki.

 

Szerokość i głębokość biurka powinna umożliwiać wygodne użytkowanie sprzętów i narzędzi biurowych bez konieczności przyjmowania nienaturalnych pozycji. Wszystkie niezbędne elementy wyposażenia muszą znajdować się w bezpośrednim zasięgu rąk. Granica optymalnego zasięgu rąk to 90 cm. Minimalna szerokość biurka to 120 cm, natomiast jego głębokość nie powinna być mniejsza niż 70 cm. Blat powinien być jasny i matowy, aby nie odbijać refleksów świetlnych. Bardzo istotne jest także dopasowanie dodatkowego wyposażenia do stołów biurowych, czyli szafek i organizerów. Ich ilość i konstrukcja powinny zostać dopasowane do potrzeb pracownika. Popularne są szafki z szufladami na kółkach, umieszczane pod blatem i posiadające wygodne zamknięcie na kluczyk. Na rynku dostępne są także szafki podwieszane pod blatem oraz organizery nastawne. Stanowisko komputerowe warto dodatkowo wyposażyć w regulowany uchwyt na dokumenty.